۱۳۹۸ پنج شنبه ۱ فروردين

(( امروز اولویت اصلی کشور مقابله با جنگ نرم دشمن که هدف آن ایجاد تردید ، اختلاف و بدبینی میان آحاد مردم است و مهم ترین راه های مقابله با این تهاجم حفظ و تقویت بصیرت ، روحیه بسیجی ، امید کامل به آینده و مراقبت جدی در تشخیص ها است . ))                             امام خامنه ای  (حفظه الله)

به نظر شما حراست چگونه جائی است  چه اهدافی را دنبال می کند ؟

آیا می دانید حراست در چه مواردی می تواند یاری رسان شما باشد ؟

آیا می دانید شما در چه مواردی می توانید حراست را یاری نمائید ؟
آیا می دانید در چه مواقعی باید به حراست مراجعه نمائید و چگونه مسائل و مشکلات خود را مطرح نمائید ؟

سعی ما در این مقوله آشنائی بیشتر شما نسبت به وظایف و روش خدمت رسانی حراست می باشد.  امید است که در این راه قدم کوچکی برداشته باشیم.

حراست در لغت به معنی صیانت ،پاسداری و مراقبت کردن می باشد ،و از لحاظ اداری نهادی است ،که در قلب تشکیلات یک سازمان قرار داشته و وظیفه خطیر و سنگین مراقبت و سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود برعهده دارد .
اداره حراست به منظور حفظ اصول و تعمیق ارزشهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ایجاد نظم و انسجام در ایجاد نظام تشکیلاتی دانشگاه فعال ، تا ضمن ارائه پیشنهاد و راهکارهای مناسب هرگونه انحراف و تخطی را در امور اجرایی کشف نماید و در سریع ترین زمان به اطلاع مسئولین و مراجع ذیصلاح ارسال دارد .

با حراست بیشتر آشنا شوید:
دستگاه حراست براساس ماده واحده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد.بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی برموارد ذیل خواهد بود: 
          1- اهتمام و پاسداری از دین مبین اسلام و دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
         2- ممانعت و اعتراض از اعمال و تعصبات خشک و بی مورد و روشهای تنگ نظرانه و متحجرانه و هرگونه انحصار طلبی در انجام وظایف سازمانی واحد.
        3- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم ترین مأمن برای عموم ( مسئولین ، مدیران و کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

         4- شناسائی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه .

         5- رعایت کامل و دقیق شرح وظایف و دستورالعملهای اجرائی و بهره برداری کامل از تجارب مکتسب.

         6- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

         7- شناساندن دستگاه حراست و بذل توجه وافر در اینکه اقدامات حراست در تمام موارد مستدل و مستند و متکی به اسناد و مدارک قابل استناد می باشند و از توجه و اقدام به گزارشات غیر مستند و غیر موجه جداً پرهیز و اجتناب خواهد شد.

         8- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

         9- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مبتلابه ..... و در همه امور

امام علی ( ع ) در زمان انتصاب مالک اشتر به فرمانداری مصر در قسمتی از نامه خود به مالک ، وی را به قرار دادن افرادی مطمئن جهت اطلاع از وضعیت حیطه فرمانداری امر و می فرمایند : « ... وابعث العیون من اهل الصدق و الوفاء ... » تا کسانیکه در صداقت و وفاداری مورد اطمینان هستند به عنوان مشاوری امین ، وی را در حکومت یاری نمایند .

منشور اخلاقی و سازمانی حراست :

        1) عمل به احکام و موازین دین مبین اسلام .

         2) رعایت قوانین و مقررات و ترویج فرهنگ مسئولیت پذیری ، قانون گرائی و تعمیم آن در سازمان

         3) تلاش در تامین امنیت شغلی مدیران و کارکنان

         4) رعایت اصل احترام و تکریم ارباب رجوع

         5) رعایت حریم خصوصی افراد و تلاش در جهت حفظ آبرو و اسرار کارکنان .

         6) تلاش در جهت استقرار شایسته سالاری با تکیه بر شناسائی و معرفی کارکنان متعهد و متخصص

         7) تعامل و همکاری با مدیران جهت تحقق اهداف سازمانی

         8) تلاش مجدانه در شناسائی و پیشگیری از آسیب های سازمان

         9) شناسائی متخلفان و قانون گریزان و برخورد متناسب و قانونی با آنان

         10) بهره مندی از نگرشی کلان و برنامه ریزی متناسب با فن آوری های روز

         11) توجه لازم به سه اصل : دقت ، صحت و سرعت در بررسی گزارشهای رسیده و اطلاع رسانی به موقع .

         12) اهتمام به تحقق بخشیدن سه شعار اساسی : حراست اثرگذار، تصمیم ساز و پاسخگو.

وظایف حراست به طور خلاصه :

         1) تعیین صلاحیت .

         2) حفاظت از اخبار، اسناد و مدارک طبقه بندی شده .

         3) ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی .

         4) طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه .

         5) شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی .

         6) پیش بینی و پیشگیری از تحرکات ضد امنیتی .

         7) تدوین دستورالعملهای حفاظتی .

         8) نظارت و کنترل تردد کارکنان و مترددین به تاسیسات و اماکن .

حراست پشتوانه اي محكم براي سلامت جامعه اداري :

وظيفه اصلي حراست ، مواظبت از سلامت سازمان است ؛ چرا كه هر سازماني جهت نيل به اهداف خود به سلامت دروني
و بيروني نياز دارد . از آنجا كه سلامت هر سازمان همواره در معرض آلودگي ها و تهديد هاي دروني و نفوذي است ،
براي حفظ سلامت و پيشگيري از آلودگي ها نيازمند سيستمي هستيم كه با دقت زياد اولاً : از نفوذ آفت ها به داخل سيستم جلوگيري كند . ثانياً : با تشخيص و شناخت آفت هاي دروني ، زمينه هاي علاج به موقع و سلامت سازمان را فراهم سازد .

بنابراين حضور حراست در عرصه فرآيندهاي سازماني ، همواره در جهت دستيابي به دو هدف عمده زير است :

1 – هدف كلان و راهبردي : حفظ و ارتقاي توان حفاظتي و امنيتي سازمان به منظورپيش برد اهداف سازمان .

2 – اهداف عملياتي : همراهي و مساعدت مديران با ارائه مشورت هاي موثر  و اطلاع رساني به موقع ، اعمال نظارت ها
و انجام اقدام هاي موثر جهت حفاظت همه جانبه از ايمني و سلامت منابع سازمان .

نقش حراست در پيش گيري از وقوع تخلف ها:  

سه نقش اساسي حراست به منظور پيشگيري از وقوع تخلف‌ها در سازمان به شرح زير مي باشد :  

اول : نقش هشدار دهنده يا پيشگيري كننده .

دوم : نقش اصلاح كننده يا درمان كننده .

سوم : نقش جداكننده از سيستم .

اين وظيفه خطير حراست از جهاتي شبيه به نهادهاي بهداشتي درماني است چنانچه اين نهاد در ابتدا سعي بر آن دارد
كه ابتدا از هر آلودگي و بيماري پيشگيري نمايد و در مرحله بعد اگر احتمالاً كسي آلوده شد او را درمان نمايد و در نهايت اگر دو روش قبلي موثر واقع نشد او را همچون يك عضو مرده و فاسد شده بدن از سيستم  جدا كرده و دور بياندازد ،
چنين نقشي را حراست در سازمان ايفاد مي كند . حراست در هر سازمان با پيش بيني نوع تخلف ها و جرايمي كه ممكن است در آن سازمان به وقوع بپيوندد سعي مي كند به انحاء مختلف ، چشم و گوش كاركنان آن سازمان را به روي دام ها
و كمين هاي سر راه گشوده و آنها را هوشيار و آگاه سازد .

با اين كارها اولاً : جلوي خسارت هاي احتمالي كه مسلّماً هزينه هاي سنگيني براي سيستم در برخواهد داشت، گرفته مي شود .

ثانياً : به اين وسيله جلوي انتشار تخلف ها و انحراف ها در بين كاركنان گرفته مي شود .