۱۳۹۶ جمعه ۲۴ آذر


 


مرکز رشد یا انکوباتور، مركزي است تحت مديريت متخصصين حرفه‌اي كه با ارايه خدمات حمايتي از ايجاد و توسعه حرفه‌هاي جديد توسط كارآفريناني كه در قالب واحدهاي نوپاي فعال در زمينه‌هاي مختلف منتهی به فناوري متشكل شده‌اند و اهداف اقتصادي مبتني بردانش و فن‌ دارند، پشتيباني مي‌كند، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است و استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارایه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود.


انواع مراکز رشد

۱.     مرکز رشد صنعتی: این مراکز رشد را اغلب نهادهای دولتی یا مراکز غیرانتفاعی به منظور حمایت از کارفرمایان تأسیس می‌کنند.

۲.     مرکز رشد دانشگاهی: این انکوباتورها به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوقمالکیت معنوی تأسیس می‌شوند و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند. این انکوباتورها همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیات علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند.

۳.     مرکز رشد مجازی: این انکوباتورها معمولاً دارای فضای فیزیکی خاصی نیستند و امکاناتی غیر از فضای اداری را ارایه می‌دهند.

۴.     مرکز رشد بین‌المللی: به طور معمول این طبقه از انکوباتورها دارای مجموعه کاملی از سرویس‌های پشتیبانی برای پیشرفت فعالیت‌های تجاری هستند و تمرکز آنها بیشتر بر رویصادرات است. این انکوباتورها با دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی در ارتباطند. یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این گروه، ایجاد شبکه‌ای از انکوباتورها در محدوده مربوط به خود است.

 


واحد فناور
 
واحد فناور به واحدي گفته مي­ شود که در زمينه انجام پژوهش های کاربردي و توسعه اي، تجاري ­سازي نتايج پژوهش های و ارائه خدمات تخصصي فعاليت مي ­نمايد.
اين واحدها داراي هويت حقوقي مستقل از مرکز رشد بوده و با توجه به اساسنامه و يا ساير اسناد قانوني شامل شرکت­ هاي خصوصي، تعاوني، واحدهاي تحقيق و توسعه صنايع و مراکز تحقيقاتي مصوب شوراي گسترش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي و وزارت علوم تحقيقات و فناوري و دستگاه ­هاي اجرائي هستند.

دوره رشد مقدماتی

به دوره­اي گفته مي ­شود که حداکثر ۶ ماه بوده و طي آن به افراد و يا گروه ­هاي مستعدي که داراي ايده­ هاي نوآورانه هستند براي آشنائي با بازار، شناسائي گروه کاري مرتبط با ايده، تقويت و تثبيت ايده اوليه و ايجاد هويت حقوقي مستقل فرصتي جهت مشاوره و آموزش­ داده می شود. در صورت موفقيت در  دوره، متقاضيان مي ­توانند تشکيل واحدهاي نوپا و اسکان رسمي در مرکز رشد شوند. زمان اين دوره با تصويب رئيس مرکز تا ۹ ماه قابل افزايش است.

دوره رشد

دوره اي است كه در طي آن واحدهاي فنّاوري مستقردر مركز رشد با استفاده از امكانات،خدمات و حمايت هاي مركز، ايده محوري فناورانه خود را اجرا و توانايي های لازم برای حضورفعال در بازار و تجاري شدن دستاوردها را كسب مي نمايند. به عبارت ديگر، اين دوره با فراهم نمودن شرايط لازم جهت استقلال واحدهاي فناوري، رهگذري مناسب جهت تبديل واحدها به يك مجموعه فعال و موفق اقتصادي معرفي شده است. مدت زمان اين دوره سه سال مي باشد كه در صورت تأييد شوراي مرکز رشد و تصويب هيات امنا تا ۵ سال قابل افزایش است.

  

معرفی مرکزرشد فناوری‌های سلامت کرمان

مرکز رشد  فن آوري هاي سلامت دانشگاه علوم پزشکي کرمان يکي از مراکز رشد زير مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است که زیر نظر معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می نماید. این مرکز در آذر ماه سال ۱۳۸۹ ايجاد  و در خردادماه سال۱۳۹۱ موفق به کسب مجوز قطعی از شورای گسترش آموزش عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گردیده و در زمينه پوشش و استقرار شرکت‌هاي فعال در زمينه هاي فنآوري‌هاي سلامت فعاليت مي نمايد. 

 

اهداف تشکیل مرکز رشد 

 بسترسازي جهت تجاري كردن دستاوردهاي تحقيقات بخش سلامتايجاد زمينه كارآفريني و حمايت از نوآوري و خلاقيت نيروهاي محقق جوان در حوزه سلامت كمك به رونق اقتصاد محلي مبتني برفناوري های سلامت ايجاد فضاي لازم جهت گسترش و رشد واحدهاي كوچك و متوسط دانش مدار و فناور فعال در زمينه‌هاي فناوري های سلامت بسترسازي جهت ايجاد فرصت‌هاي شغلي مناسب جهت جذب كارآفرينان و دانش‌آموختگان دانشگاهي در زمينه‌هاي فناوري های سلامت توليد و توسعه محصولات و فرآيندهاي فناوري قابل عرضه به بازارسلامت.

 

مزایای استقرار در مرکز رشد 

*فراهم بودن دفتر کار و زيرساختهاي اداري لازم و ارائه خدمات پشتيباني علمي و مشاوره‌اي برای فعالیت شرکت‌ها وموسسات.
*بهره گيري و استفاده  از امکانات کارگاهي و آزمايشگاهي فني _ تخصصي دانشگاهی تا حد امکان

* تسهيل در روند استفاده از بعضي تسهيلات، با توجه به روابط مرکز رشد با سازمان‌ها و نهادهاي دولتی وغیردولتی.

*برخورداري از هم افزايي علمي و فني، تبادل نظرات و همفکري در زمينه هاي گوناگون براي شرکت‌های حاضر در مرکز

 

اهداف و ماموریت‌ها
 
۱.راهنمایی و هدایت دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی مرتبط  از طریق:
برگزاری جلسات سمینار و همایش باهدف تقویت انگیزه در زمینه اقدام در خصوص عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت

 خروجی: جلب همکاری و ایجاد دیدگاه مشترک زیر مجموعه واحد اجرایی و آموزشی 
ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی، دفتری شامل یک دستگاه تلفن، یک دستگاه فاکس، یک دستگاه کامپیوتر(کیس، کی برد، مونیتور،موس)، ویدئو پروژکتور ،خودکار، کاغذ،...اعتباری، هزینه برگزاری جلسه ها، سمینارها، همایش‌ها...

 ۲.انجام پژوهش‌های کاربردی به شیوه:
  طراحی سیستم مدیریت یکپارچه ترغیب انجام طرح های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی 
​اولویت‌بندی تحقیقات

 هدف: توجیه سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان

خروجی: شناسایی موانع و مشکلات زیر مجموعه واحد پژوهشی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی، دفتری اعتباری، هزینه برنامه نویسی نرم افزاری جهت  طراحی و راه‌اندازی سیستم مدیریت یکپارچه اطلاعات، اعتبار جهت انجام تحقیقات بر اساس اولویت‌ها.
  
۳.بهره گیری از تجارب محلی، ملی، منطقه ای، و بین المللی به شیوه :
​ایجاد بانک اطلاعاتی ترجمه ، چاپ و انتشار متون

هدف: سازماندهی برنامه ریزی‌ها و مداخه‌ها

خروجی: ارتقاء برنامه ریزی ها و مداخلات زیر مجموعه واحد آموزشی و اجرایی ملزومات مورد نیاز:تجهیزاتی، دفتری اعتباری، هزینه ترجمه، چاپ و انتشار متون،  برنامه نویسی نرم افزاری جهت  طراحی و راه اندازی بانک اطلاعاتی

 ۴.تدوین استراتژی ها و برنامه های عملیاتی به شیوه:
 نیاز سنجی
​اولویت بندی
برنامه ریزی

هدف: ساماندهی مداخله‌ها

 خروجی:کاهش پیامدهای نامطلوب سلامتی ناشی از عوامل اجتماعی و نابرابری زیر مجموعه واحد اجرایی و پژوهشی ملزومات مورد نیاز:تجهیزاتی، دفتری اعتباری، هزینه عقد قرار داد با جامعه شناس،  متخصص پزشکی اجتماعی 

 ۵.شناسایی و رفع عوامل بازدارنده از طریق:
​حمایت سیاسی مقامات حاکمیتی از گسترش برنامه 
​اصلاح مقررات در راستای اجرای برنامه
​تهیه و تدوین آیین نامه ها، دستورالعمل ها و پیشنهاد لوایح به منظور تسریع و تسهیل پیشبرد اهداف برنامه
پرهیز از موازی کاری و پراکنده کاری

هدف:کاهش مواجهه با عوامل اجتماعی آسیب رسان به سلامت

 خروجی: کاهش پیامدهای نامطلوب سلامتی ناشی از عوامل اجتماعی و نابرابری زیر مجموعه واحد اجرایی و پژوهشی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی،تجهیزاتی، دفتری اعتباری

 ۶.ایجاد هماهنگی و همکاری در سطح ملی و منطقه ای از طریق:
​تشکیل کمیته کشوری
ایجاد دبیرخانه یا شورای هماهنگی در کلیه دستگاه ها و وزارتخانه های مرتبط
​همکاری با سازمان های بین المللی کشور

هدف: سازماندهی و اتخاذ سیاست ها و تصمیم ها بر اساس تعیین کننده های اجتماعی سلامت

خروجی: کاهش پیامدهای نامطلوب سلامتی ناشی از عوامل اجتماعی و نابرابری زیر مجموعه واحد آموزشی اجرایی ،ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی، دفتری اعتباری، هزینه برگزاری جلسه ها


 ۷.بهره گیری از ظرفیت ها و پتانسیل های تشکلات مدنی از طریق:
​شناسایی پتانسیل تشکلات مدنی
​برگزاری جلسات توجیهی
​حمایت از تاسیس و گسترش تشکلات مدنی مرتبط از طریق ارائه تسهیلات
​انجام پژوهش توسط تشکلات مدنی

هدف: مشارکت در زمینه مقابله با عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت

 خروجی: جلب مشارکت مردمی زیر مجموعه واحد آموزشی، اجرایی و پژوهشی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی، دفتری اعتباری، هزینه برگزاری جلسه ها 

 ۸.هدایت و جذب بودجه های عمومی از طریق:
 حمایت سیاسی مقامات حاکمیتی از گسترش برنامه
 پیش بینی اعتبارات مورد نیاز برنامه عملیاتی

هدف: افزایش اعتبارات بخش سلامت به منظور مقابله با عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت

 خروجی: پیشبرد بهتر برنامه هازیر مجموعه واحد اجرایی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی، دفتری اعتباری

۹.ارتقاء سطح آگاهی های عمومی از طریق:
تهیه پوستر، پمفلت، بولتن،فیلم...
ادغام درآموزش های کتب درسی مقاطع دبیرستانی و دانشگاهی

هدف: ارتقاء سطح آگاهی عمومی نسبت به اهداف ، رسالت ها، منافع و پیامدهای حاصل از اجرای برنامه خروجی:جلب مشارکت های مردمی زیر مجموعه واحد آموزشی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی-تجهیزاتی-دفتری اعتباری-هزینه تهیه پوستر، پمفلت، بولتن، فیلم... 

 ۱۰.ایجاد نظام پایش و ارزشیابی از طریق:
ایجاد سیستم مدیریت  گزارش دهی یکپارچه
تعیین شاخص های برنامه
ایجاد سیستم ارائه گزارش و پسخوراند

هدف: ارزیابی میزان پیشرفت برنامه

 خروجی: ارتقاء عملکردزیر مجموعه واحد آموزشی، پژوهشی و اجرایی ملزومات مورد نیاز:پرسنلی، تجهیزاتی،دفتری اعتباری، هزینه طراحی و راه اندازی سیستم نرم افزاری.  

ساختار اجرایی
۱.اعضاء کمیته کشوری
۲.کمیته های فرعی_تخصصی
۳.کارگروه بهداشت، درمان و تامین اجتماعی استان

معرفی مرکز رشد فناوری های سلامت کرمان

 

مرکز رشد فن آوري هاي سلامت دانشگاه علوم پزشکي کرمان يکي از مراکز رشد زير مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي است که زیرنظر معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان فعالیت می نمایداین مرکز در آذر ماه سال ۱۳۸۹ ايجاد و در زمينه پوشش و استقرار شرکت هاي فعال در زمينه هاي فن آوري هاي سلامت فعاليت مي نمايد.