۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
کد : 24912-28250      تاریخ ایجاد : ۱۳۹۸ شنبه ۱۴ ارديبهشت   آخرین بروزرسانی : ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ ارديبهشت    تعداد بازدید : 404

نکات بهداشتی توزیع افطاری در ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان ماهی است که در آن عده زیادی از مردم نذوراتی را در این ماه به عنوان افطاری در خانه ها، مساجد و مکان های مذهبی عرضه می کنند. در این بین علاوه بر ثواب معنوی، آنچه اهمیت پیدا می کند توجه به نکات بهداشتی است.

مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه در این باره گفت: یکی از مواد غذایی که در ماه مبارک رمضان زیاد مصرف می شود زولبیا و بامیه است که در تهیه و توزیع آن باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

حمیدرضا گلزاری افزود: تهیه کنندگان زولبیا و بامیه باید از سرخ کردن بیش از اندازه آن در روغن تا حد تغییر رنگ و سوختن آن خودداری کنند.

وی افزود: استفاده از هرگونه رنگ خوراکی به استثناء زعفران در تهیه زولبیا و بامیه ممنوع بوده و جعبه های زولبیا و بامیه باید دارای پروانه بهداشتی و مهر استاندارد باشند.

وی تاکید کرد: از قرار دادن زولبیا و بامیه در پشت شیشه و مجاورت نور خورشید خودداری شود.

گلزاری گفت: در هنگام توزیع نذری و افطاری، افراد توزیع کننده لازم است از روپوش تمیز به رنگ روشن استفاده کرده و کارت معاینه بهداشت معتبر داشته باشند.

وی در ادامه از هیات امنای مساجد خواست تا از توزیع هرگونه ماده خوراکی توسط افراد ناشناس ( به دلایل بهداشتی و امنیتی) جلوگیری کنند.

وی افزود: در صورت پخت و توزیع غذا در آشپزخانه های مساجد، ضمن نظارت کامل هیات امنا، باید هماهنگی لازم با مراکز بهداشت شهرستان ها جهت کنترل بهداشتی بازرسان بهداشت محیط انجام شود.

وی با اشاره به نکات بهداشتی قابل توجه گفت: به عنوان نمونه، از شستشوی استکان و نعلبکی در تشت آب  خودداری شود، هنگام توزیع غذا  روی سفره راه نروند و قند را در قندان های درب دار قرار دهند.

گلزاری تاکید کرد: از توزیع مواد غذایی حساس و بالقوه خطرناک مانند سالاد الویه در مناسبت های مذهبی و غذای نذری خوددرای شده و برای توزیع مواد غذایی داغ از ظروف یکبار مصرف گیاهی یا آلومینیومی استفاده شود.

وی افزود: برای توزیع نوشیدنی های  داغ( چای،آب جوش،قهوه و شیر) از لیوان یکبارمصرف گیاهی یا کاغذی استفاده شود.

وی در خصوص نحوه نگهداری مواد غذایی پخته شده گفت: از قرار دادن غذای پخته شده برای مدت زمان بیش از دو ساعت در دمای محیط خودداری کرده و غذاهای پخته شده باید در دمای زیر 4 درجه سانتیگراد و یا بالای 60 سانتیگراد نگهداری شوند.

گلزاری ادامه داد: جداسازی مواد غذایی خام و آلوده از مواد غذایی سالم و پخته شده از ضرورت های کنترل بهداشتی مواد غذایی است.

وی در پایان از شهروندان خواست، در صورت مشاهده تخلفات بهداشتی در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی، مراتب را به سامانه مردمی رسیدگی به شکایات وزارت بهداشت به شماره  190  اطلاع دهند.

نظر شما :
captcha