روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
کد : 25281-28774      تاریخ انتشار : ۱۳۹۸ چهارشنبه ۸ خرداد تعداد بازدید : 876

اخبار دانشگاه | قدردانی استاندار کرمان از اقدام تاثیر گذاردولت تدبیر و امید از اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون

قدردانی استاندار کرمان از اقدام تاثیر گذاردولت تدبیر و امید از اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون
استاندار کرمان از اقدام تاثیر گذاردولت تدبیر و امید در اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر محمد جواد فدایی روز چهارشنبه در دیدار با رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و جمعی از معاونان و مسئولان این دانشگاه افزود: سلامت ابعاد مختلفی دارد و یکی از محورهای توسعه در جوامع به حساب می آید و اگر بتوانیم جامعه را در شرایط سالم نگه داریم، به کاهش هزینه های بعدی کمک کرده و از سوی دیگر نیز توانایی های نیروی انسانی را حفظ کرده ایم که تنها همین دلایل نشان دهنده اهمیت اجرای طرح کنترل فشار خون در کشور و استان کرمان بوده که امیدواریم به خوبی نیز اجرایی شود.

 

وی ضمن قدردانی از فعالیت ها و اقدامات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اجرای طرح  بسیج ملی کنترل فشار خون، گفت: اگر بتوانیم طرح غربالگری فشارخون را ادامه داده و پیگیری های بعدی را برای درمان افراد مبتلا به فشار خون بالا را در دستور کار داشته باشیم تا کار ناقص نماند، نتیجه بهتری گرفته و کار موثرتری را در واقع اجرایی خواهیم کرد.

 

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه باید روی شاخص های بهداشت و درمان استان کرمان(هم در بخش دولتی و هم بخش خصوصی) کارهای بیشتری صورت گیرد، گفت: متاسفانه امروز در شرایطی هستیم که تعداد داروخانه‌ها به ازای هر 10 هزار نفر، رادیولوژی، مراکز توانبخشی و ... در استان کرمان نسبت به متوسط کشور پایین تر است که باید این کمبودها را در کوتاهترین زمان ممکن رفع کنیم.

 

25 تا 30 درصد جوامع بزرگسال دچار فشار خون هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بین 25 تا 30 درصد جوامع بزرگسال دچار فشار خون هستند و هر چه سن بالاتر رود، شیوع این بیماری نیز افزایش پیدا می کند و در صورتی که اگر کار شناسایی و درمان در بین این افراد به موقع انجام شود، سلامت جامعه بیشترتامین، طول عمر مردم افزایش و هزینه های گزاف بعدی نیز برای افراد و دولت به همراه نخواهد داشت.

 

دکترحمیدرضا رشیدی‌نژاد افزود: برنامه های اجرایی حوزه سلامت عمومی و همه گیر است که بحث اجتماعی و جامعه را پوشش می دهد.

 

وی اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که در سال جاری در کشور اجرایی می شود، برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون» است تا مبتلایان به این بیماری شناسایی شده و مردم به اهمیت موضوع نیز واقف شوند.

 

دکتر رشیدی نژاد با بیان این نکته که  نزدیک به 50 درصد افرادی که مبتلا به فشار خون هستند، از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت:  با آگاه سازی در این زمینه مردم متوجه می شوند که چه عامل خطرناکی در کنار آنها وجود دارد که از آن بی اطلاع هستند،زیرا که اکثرا نیز فشارخون های خفیف بوده و مریض را بی سر و صدا دچار عارضه می کند.

 

وی ادامه داد: شناسایی به موقع فشار خون باعث می شود مردم از طول عمر بالاتری برخوردار شده، کارهای پیشگیرانه انجام دهند و هم با درمان های خیلی ساده و ارزان فشار خون را کنترل کنند.

 

دکتر رشیدی نژاد به گروه های مورد مخاطب در اجرای این طرح نیز اشاره و تصریح کرد: افراد بالای 30 سال، بیماران کلیوی و خانم های باردار گروه های هدف ما در این برنامه هستند که برآورد می شود در استان کرمان حدود 700 هزار نفر در این غربالگری قرار گرفته و بین 70 تا 100 هزار نفر مورد جدید فشار خون شناسایی شود.

 

وی بیان کرد: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون از 27 اردیبهشت ماه فعالیت های اطلاع رسانی و آگاه سازی را آغاز کرده و برنامه عملیاتی آن از 17 خردادماه به مدت یک ماه اجرا خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه مردم از طریق خوداظهاری نیز می توانند اطلاعات و فشار خون را وارد کرده و در این برنامه مشارکت داشته باشند.