۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين

تاریخ ایجاد: ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۷ اسفند  

باورهاي منتج از نظام اعتقادی، بر میزان پذیرش و سازگاري فرد بارخ دادها و وقایع زندگي تاثیرگذار است


دین و معنویت از جنبه هاي گوناگون با سلامت در ارتباط هستند. لذا شناسایي عوامل نشات گرفته ازدین و معنویت، نحوه تاثیرگذاري و ارتباط آن با سایر عوامل موثر بر سلامت ان مقوله هاي مهم و ضروري هستند"باورها و اعتقادات"، "ارزش ها"، "اخلاق" و "سرمایه دیني معنوي در جامعه" که از جمله عوامل نشات گرفته از دین ومعنویت فرد و جامعه هستند بر تمامي متغیرهاي موثر بر سلامت تاثیر زیربنایي، زمینه ساز و همه جانبه دارند.

      در علم معاصر که تنها پدیده هاي تجربي درآن لحاظ مي شود، بسیاري عقیده دارند چون ابعاد روحاني و معنوي را با حواس پنجگانه نمي توان تجربه نمود بنابراین آن ها موضوع مناسبي براي علوم تجربی نیستند. با این وجود، روش هاي غیر مستقمیي وجود دارند که حاکي از تأثیر مثبت عقاید معنوي و مذهبي برسلامت رواني و جسمی است  . مطالعات بسیاري تأثیر مثبت اعتقادات و رفتارهاي مذهبي و ایمان افراد را بر سلامت روان گزارش کرده انددر بیشترموارد فعالیت مذهبي با ناتواني و علائم افسردگي کمتر مرتبط بوده است.در افراد با ایمان قوی  مذهبي سطح بالاتي از رضایت زندگي و شادي فردي مشاهده شده و پیامدهاي منفي کمتر رواني و اجتماعي در مقابل حوادث ناگوار نشان داده اند. صدها مطالعه اپیدمیولويیك ارتباط معني دار
بسیار قوي تأثیر شاخص هاي مذهبي بر مرگ ومیر را ثبت کررده اندولي در مورد تأثیر نوع اعتقادات و شدت آنها بر سلامت مطالعاتبسیار محدود است .
       روانشناسان بالیني تأثیر جدي ارزشهاي مذهبي را بر سلامت رواني مورد تأییرد قرار داده اند و معنویت را به عنوان سلاحي براي سازگاري با مشكلات لازم مي دانند. هم چنین توجه به معنویت و یابرخورداری از چارچوب مذهبی را در حفظ سلامت ودرمان بیماری های روان موثر می دانند. ا. باورهاي منتج از نظام اعتقادي با تبیین شناخت فرد یا جامعه نسبت به جهان هستي، ،انسان ونظم وقوانین حاکم بر آن برشدت،بر میزان پذیرش و سازگاري فرد بارخدادها و وقایع زندگي تاثیرگذار است. از این طریق بر تناسب توقعات و انتظارت فرد با واقعیت هاي زندگي او اثر مي گذارند. این همان اصل به کار گرفته شده در شناخت درماني است که با ایجاد پذیرش و سازگاري مناسب با وقایع زندگي منجر بره کاهش تنش،اضطراب و فشار رواني و همچنین پویایي فرد خواهد شدالبته مانع اصلي در کاربرد معنویت در درمان یكي ماهیت شخصي بودن اعتقادات مذهبي در جامعه است و دیگري نظر درمانگران مبني بر اینكه برخي عقاید مذهبي بویژه عقاید متعصبانه را علت مشكل مي دانند. در هر حال درمانگرها به این نتیجه نزدیك مي شوند که معنویت و درمان باید باهم ادغام شوند زیرا مذهب بررفتارهای افراد تاثیر بسطایی دارد.. ادیان به مفهوم "عقاید و رفتارهاي فردی واجتماعی " برر سلامت افراد تاثیر جدی دارد ویک نیروی قوی در ایجاد تعادل در زندگی افراد وجوامع مذهبی است.نادیده انگاشتن مذهب ودین ،نادیده گرفتن یک منبع مهم بهبودی وشفا از بیماری برای بسیاری از افراد است.

منبع:فرانک فرزدی، دين و معنويت در مدل سلامت زنان ايران،مجله پایش، سال شانزدهم، شماره پنجم، مهر و آبان 1396 صص587 594 -