۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
تاریخ ایجاد: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۶ تير   تاریخ بروزرسانی: ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد   

 

 هدف

 

هدف دانشکده پرستاری و مامایی رازی کرمان حمایت از رسالت، چشم انداز و ارزش­های دانشگاه علوم پزشکی کرمان می­باشد.

 

رسالت رشته پرستاری(Mission)

 

رشته اي مستقل و شاخه اي از علوم پزشكي است كه دانش آموختگان آن به عنوان عضوي از تيم بهداشت در عرصه هاي مختلف مربوط به ارائه خدمات بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، پيشگيري، مديريتي و حمايتي، مراقبت هاي درماني و توانبخشي مي پردازند. این رشته دارای دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می باشد. با تلاش ­های اعضا دانشکده پرستاری و مامایی خوشبختانه در هر سه مقطع تحصیلی هر ساله داشجوی پرستاری جذب می ­شوند.

 

چشم انداز(Vision)

 

این دانشکده امید دارد تا از طریق ایجاد فرصت های یادگیری تحول پذیر که فرهنگ مراقبت، رهبری و خدمات اجتماعی پاسخگو را ارتقا دهد و تبدیل به مرکز برتر تعالی آکادمیک در آموزش حرفه ای پرستاری برای جنوب شرق ایران گردد.

 

ارزش­ها (Values)

 

دانشکده پرستاری به ارزش­­های کلی زیر خود را پایبند می­داند:

بسترسازی مناسب جهت ارتقاء سلامت جامعه و تامین خدمات مطلوب به ذینفعان نظام سلامت از طریق تربیت نیروی انسانی با صلاحیت و نوآور در حیطه های آموزش، پژوهش، مدیریت و خدمات بالینی با استفاده از سرمایه های انسانی توانمند، متعهد و تکنولوژی روز، مبتنی بر ارزشهای اخلاق حرفه ای و پاسخگویی به نیاز های جامعه در سطح کشور برخی از این ارزش­ها شامل موارد زیر و نه خلاصه به آنها می گردد:

 

ما در عمل به رسالت خویش به مبانی زیر خود را پایبند می­دانیم:

 

  • حفظ ارزش ها و مبانی دینی ، اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی

  • حفظ کرامت انسانی با نقش محوری نیروی انسانی در تمامی ابعاد

  • مسئولیت پذیری در قبال جامعه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان

  • رعایت اخلاق و تعهد حرفه ای آموزشی و پژوهشی

  • مشتری مداری و احترام به ذینفعان

  • انجام کار گروهی و تصمیم گیری مشارکتی و پذیرش اصول هم افزایی با حمایت از آزادی اندیشه

  • تقویت تعاملات آموزشی و پژوهشی در سطح ملی

  • تفکر راهبردی در حل مسائل

  • توسعه خلاقیت و نوآوری

  • شایسته سالاری در انتصابات و بهره مندی از همه ظرفیت های منابع انسانی

  • ساده کردن، ثبات و پایداری در اجرای فعالیتها

  • ارتقا فرهنگ نخبه پروری، تعامل دانشجویی ، عملکرد مبتنی بر شواهد ، یادگیری مادام العمر و شایستگی

  • ارتقا فرهنگ یکپارچگی و اخلاق ، مسئولیت اجتماعی ، عدالت اجتماعی و سرپرستی

  • ارتقا فرهنگ خدمت به شهروندان ، رهبری سلامت و نوع دوستی

 

هدف رشته

 

هدف كلي آموزش پرستاري در مقطع كارشناسي، تربيت افرادي كه قادر باشند به عنوان عضوي از تيم سلامت به ارائه خدمات مراقبتي و بهداشتي، آموزشي، پژوهشي، مشاوره اي، مديريتي و حمايتي و توانبخشي جهت تامين، حفظ و ارتقاء سلامت فرد، خانواده و جامعه بپردازند. تربيت افرادي لايق ، متعهد و متبحر بطوري كه بتوانند بر مباني علوم پرستاري و متون علمي موجود احاطه يافته وبا آشنايي با روشهاي پيشرفته تحقيق در علوم و کسب كارآيي و لياقت و مهارت علمي و عملي بخوبي بتوانند در هر يك از ابعاد پرستاري شامل بالین،آموزش، پژوهش و مديريت فعاليت نموده و بدين ترتيب كمبودهاي موجود اعضاء علمي دانشگاه ها و نيروي انساني مراكز بهداشتي درمانی را تأمین نمايند.


اهدف بلند مدت و کوتاه مدت

 

  • توسعه آموزش پاسخگو، جامعه‌نگر، عادلانه و ادغام‌یافته در ارائه مراقبت‌های نظام سلامت

  • ارتقای زیرساختهای آموزش در پرستاری و مامایی

  • توسعه کمی و کیفی آموزش پاسخگو و عدالت محور در دانشکده پرستاری و مامایی

  • توسعه کمی و کیفی آموزش در راستای کارآفرینی در بستر دانشگا ه های نسل سوم دانشکده پرستاری و مامایی

  • توسعه راهبردی، هدفمند و مأموریت گرای برنامه های آموزش عالی سلامت در دانشکده پرستاری و مامایی

  • ارتقای اخلاق و تعهد حرفه ای مبتنی بر عدالت محور در رشته های پرستاری و مامایی

  • توسعه بین المللی سازی آموزش پرستاری و مامایی

  • توسعه آموزش مجازی در پرستاری و مامایی

  • ارتقاء نظام ارزیابی و آزمون های پرستاری و مامایی

  • ارتقای اعتباربخشی دانشکده پرستاری و مامایی

  • توسعه پژوهش در راستای کیفیت  مراقبت‌ها، مبتنی بر پروتکل های کشوری ادغام یافته نظام سلامت

  •  ارتقای زیرساختهای پژوهش در پرستاری و مامایی

  •  توسعه کمی و کیفی پژوهش در راستای کارآفرینی در بستر دانشگا ه های نسل سوم دانشکده پرستاری و مامایی

 

ویژگی های گروه 

 

گروه داخلی جراحی در کلیه دانشکده های پرستاری ایران در زمره قدیمی ترین گرایش های مقطع کارشناسی ارشد بوده که در گذشته(قبل از تغییر عناوین گرایشهای اخیر) بنام گروه آموزش پرستاری نامیده می شده است. این گروه همواره بعنوان گرایش مادر پرستاری در مقطع کارشناسی و در مقاطع بالاتر بحساب آمده است. سایر گرایشها با توجه به جامعیت رشته پرستاری دوره کارشناسی در مرور زمان، و نظر به تخصصی سازی حرفه پرستاری در مقاطع بالاتر از کارشناسی و تربیت نیروهای کارآزموده و متبحر با گرایشهای: داخلی-جراحی، ویژه، کودکان، بهداشت و سلامت جامعه، روانپرستاری، ویژه نوزادان و .... با تأیید بورد پرستاری و مراجع ذیربط، از آن منفک گردیدند. فعالیت­های اعضا گروه داخلی-جراحی به شکلی بسیار متنوع با تغییرات نوین جهانی در حوزه بهداشت و سلامت (خصوصاً تغییرات حاصل از بروز همه گیری کرونا در جهان و ایران) همراستا شده است. علاوه بر آن همواره تلاش اعضا بر آن بوده است تا کلیه اقدامات بر اساس بسته تحول آموزش و الزامات اسناد بالادستی وزارت محترم بهداشت و آموزش پزشکی صورت گیرد. تأکید گروه داخلی-جراحی بر ارتقا آموزشهای نظری و بالینی بر اساس جدیدترین تغییرات در منابع علمی، توسعه اخلاق حرفه­ای و استفاده از فن آوری های جدید در دسترس می­ باشد.

 

مشخصات گروه

 

  • نیروی انسانی

 

تمام فعالیت­های آموزشی و پژوهشی گروه پرستاری داخلی-جراحی توسط اعضای هیئت علمی این گروه انجام می­شود.در این گروه 6 عضو هیئت علمی تمام وقت شامل 3 نفر دانشیار، و 3 نفر استادیار می­باشد. دو تن از اعضا این گروه جزو با سابقه ترین اعضا هیئت علمی دانشکده پرستاری بوده و در آموزش پزشکی از سالیان گذشته صاحب نظر بوده و در این حوزه فعالیت مستمر با مرکز EDC دانشگاه دارند. از کارشناسان و کارشناسان ارشد غیر هیئت علمی نیز کمک گرفته می شود. در زمینه بکارگیری استفاده از تمامی امکانات و منابع موجود از خدمات دانشجویان دکترا نیز تحت عنوان منتورشیپ به طور غیر رسمی استفاده می گردد.

  • دانشجویان

 

دانشجویان  در مقاطع مختلف تحصیلی اعم از کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhD از خدمات آموزشی این گروه بطور مستقیم استفاده می­کنند:

  • کارشناسی پرستاری
  • کارشناسی ارشد پرستاری داخلی- جراحی

 

وضعیت آموزش نظری و بالینی

 

دروس نظری: در دوره کارشناسی پرستاری دروس  تخصصی و پایه ارائه میشود که عمده این دروسدر گروه پرستاری داخلی و جراحی ارائه می گردد .ب )تا قبل از شروع همه گیری کرونا در جهان و ایران عمده دروس نظری با رویکرد سخنرانی ارائه می گردید لیکن با شروع قرنطینه ها و لزوم تداوم آموزش پرستاری و تأمین نیروی انسانی کارآمد در موعد مقرر، گروه داخلی جراحی از شیوه های نوین آموزش مجازی شامل، کلاس وارونه، یادگیری مبتنی بر حل مسئله، یادگیری مبتنی بر تمرین، یادگیری مبتنی بر کار، یادگیری فعال، یادگیری در گروه های متمرکز و کوچک و تلاش برای بکارگیری از  MOOC های آموزشی در آینده بهره می جوید.اساتید گروه با توجه به موضوعات درسی، اهمیت هر یک و امکانات موجود ممکن است از یک یا چندین روش یاددهی- یادگیری بهره جویند  اما رویکرد غالب در تدریس عموماً سخنرانی و پرسش و پاسخ میباشد.  کارآموزیهای این گروه در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام می پذیرد .به دلیل کمبود مدرسین بالینی از حضور دانشجویان دکتری، کارشناسی ارشد و نیروهای حق التدریس برای آموزش بالینی دانشجویان کارشناسی استفاده میشود .آموزشهای بالینی در این گروه اغلب به روش موردی (Method Case)  ارائه میگردد . ارزشیابی بر اساس کارپوشه های بالینی و لاگ بوک ها  انجام میگیرد.

 

شرح وظايف مدير گروه

 

  1. تنظيم برنامه هاي آموزشي هر نيمسال

  2. هماهنگي در برگزاري جلسات شوراي آموزشي دانشكده و پيگيري موارد

  3. هماهنگي جهت پيشگيري از تداخل برنامه هاي آموزش باليني در بيمارستانها يا ديگر گروههاي دانشكده و ساير دانشكده ها

  4. بررسی وبازنگري آرايش دروس بر اساس تغيير سر فصل ها و برنامه بخش ها

  5. هماهنگي با ساير دانشكده ها يا بخش ها جهت ارائه دروس مورد نياز دانشكده در هر نيمسال

  6. همکاری دربرنامه ريزي و تنظيم برنامه هاي امتحانات ميان ترم و پايان ترم

  7. كنترل ، توزيع و تعديل مناسب واحدها برنامه هاي آموزشي گروهها

  8. تهيه وتنظیم کارنامه فعالیت های اعضائ پرستاري و ارائه به معاونت آموزشي

  9. گزارش اضافه كار مربيان غير هيئت علمي

  10. شركت فعال در جلسات مختلف

  11. همكاري و مشاركت در برگزاري كارگاه آشنايي با دانشگاه جهت دانشجويان جديدالورود

  12. بررسي و اظهار نظر در مورد متقاضيان مهماني و انتقالي و هماهنگي ثبت نام آنان

  13. مشاوره دانشجويان در برنامه حذف واضافه و حذف نهايي

  14. رسيدگي به شكايات و مشكلات آموزشي دانشجويان و مربيان و تلاش در جهت حل آن

 

فعالیتهای اساسی اعضای هیئت علمی( طبق ماده 10 آ یین نامه استخدامی)

 

  1. آموزشی (نظری و عملی)

  2. پژوهشی

  3. توسعه فردی

  4. فعالیتهای اجرایی و مدیریتی

  5. ارائه خدمات بهداشتی درمانی، تخصصی و ارتقاء سلامت

  6. فعالیت های تخصصی در خارج از دانشگاه

  7. فعالیتهای فرهنگی