۱۳۹۸ سه شنبه ۶ فروردين

 

کتابخانه  از ساعت 7:30 لغایت 14:45 به دانشجویان و اعضاء هیئت علمی و .... سرویس دهی می نماید.

 

مسئول کتابخانه

 آقای فرهاد زمانی بابگهری

کارشناسی ارشد کتابداری پزشکی

خانم مهدیه قضوی

کارشناسی ارشد کتابداری

 

 

 تلفن تماس

31325047 – 31325036 

پیامک

10008315

ایمیل 

  pharmacolib@gmail.com

شناسه استاندارد بین المللی کتابخانه 

IR-202310011

 

 

معرفی کتابخانه دانشکده داروسازی کرمان

کتابخانه دانشکده داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از سال ۱۳۶۶  اولین دانشجویان ورودی دانشکده نیمه دوم سال 1366(بهمن)، فعالیت خود را آغاز نموده و از سال ۱۳۷۸ به محل فعلی پردیس دانشگاه واقع در ابتدای بلوارهفت باغ انتقال یافت.

این کتابخانه ه در حال حاضر با 2  نفر پرسنل در یک نوبت کاری  از ساعت 7:30 لغایت 14:45 به دانشجویان و اعضاء هیئت علمی در رشته های : بیوتکنولوژی دارویی، بیوشیمی، داروسازی بالینی ، شیمی دارویی، فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، فارماکولوژی و سم شناسی و سایر کاربران عضو شده در نرم افزار سرویس دهی می نماید.

 کتابخانه تلاش نموده با تدوين، بازنگري و اصلاح دستورالعمل هاي كاري و اولويت بندي امور کتابخانه وبه کارگیری شیوه‌های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی جهت استفاده بهینه از منابع،  نیروی انسانی و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات، افزایش دسترسی  و عرضه فعالانه خدمات همچنین با    ارتباط مستمر با کاربران کتابخانه و انجام نياز سنجي جهت گزينش منابع مورد نیاز آنها به  تنظيم بودجه و ايجاد تعادل موضوعي در گزینش منابع جدیدی که باید برای کتابخانه تهیه شود پرداخته و تلاش نموده با شرکت در نمایشگاه‌های کتاب و برقراري ارتباطات با فروشندگان، ناشران و كارگزاران منابع لازم را تهیه و به مجموعه اضافه کرده است.

   کتابخانه با برنامه ريزي تقویت روحیه تحقیق و پژوهش درمراجعه کنندگان و کمک به کشف و پرورش خلاقیتها و استعدادها

   ارائه اطلاعات و راهنمائیهای لازم  و ارائه خدمات به هنگام ، دقیق و کامل به مراجعه کنندگان  در راستای وظایف کتابخانه

و اجراي  موارد مختلف مربوطه از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار است ولی عواملی همچون کمبود بودجه ، گرانی منابع، کمبود پرسنل و عدم حمایت‌های لازم تا رسیدن به آرمانهای خود فاصله زیادی دار در هر صورت نامید نیست و بر تلاش خود استمرار دارد.

  بخش های مختلف کتابخانه: بخش امانت، بخش خدمات فني، مرجع، اطلاع‌رسانی، پایان‌نامه، سفارشات و اداری با وجود کمود پرسنل بهترین فعالیتها را داشته و انشالله خواهند داشت.

عملکرد مختصر کتابخانه دانشکده داروسازی کرمان  سه ماهه سوم سال 1397

از تاریخ 01/07/1397 لغایت 20/09/1397

  1. تعداد 2551 منبع امانت داده شده
  2. تعداد 2352 منبع بازگشت خورده
  3. حدود 4000 منبع تمدید شده
  4. تعداد 153 نسخه کتاب فارسی اهدائی فهرست نویسی و آماده بهره‌برداری و به مجموعه کتابخانه اضافه شده است.
  5. تعداد 7 نسخه کتاب لاتین اهدائی فهرست نویسی و آماده بهره‌برداری و به مجموعه کتابخانه اضافه شده است.
  6. تعداد 26 نسخه پایان‌نامه فارسی فهرست نویسی و آماده بهره‌برداری و به مجموعه کتابخانه اضافه شده است.
  7. تعداد 1 نسخه پایان‌نامه لاتین فهرست نویسی و آماده بهره‌برداری و به مجموعه کتابخانه اضافه شده است.
  8. روزانه 15 سرچ و یا آموزش استفاده از منابع برای کاربران انجام شده.
  9. با توجه به اینکه که استاندارد حداقل پرسنل کتابخانه دانشکده‌ای سه نفر است، این کتابخانه با دو نفر در حد توان فعالیت نموده و جهت رفع مشکل کمبود پرسنل کتابخانه مکاتبات متعدد انجام شده و پیگیر‌های در حد توان ادامه دارد، متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است، ادامه این روند باعث تحلیل انرژی کارکنان شده و در نتیجه باعث افت کمیت و کیفیت خدمات خواهد شد.
  10. تمامی امور اداری و محوله در اسرع وقت و با تلاش فراوان انجام شده و امید است با حل کمبود پرسنل شاهد ارتقاء کیفیت و کمیت این خدمات باشیم.

 

 

 

 

 

 

شرح وظایف مسئول کتابخانه

انجام مكاتبات اداري و پاسخگویی به آنها

پیشنهاد تامین اعتبارات لازم جهت تکمیل و توسعه کتابخانه و مرتفع ساختن کمبودها و نیازهای کتابخانه درحد امکان

تدوين، بازنگري و اصلاح دستورالعمل هاي كاري و اولويت بندي امور کتابخانه

به کارگیری شیوه‌های نوین کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی جهت استفاده بهینه از منابع،  نیروی انسانی و امکانات به منظور اشاعه سریعتر اطلاعات، افزایش دسترسی  و عرضه فعالانه خدمات

  رسیدگی به مسائل موجود در کتابخانه در هر زمینه و در صورت نیاز ارائه  به مدیران مافوق و در موارد ضروری پیشنهاد برگزاری جلسه در زمینه مسائل موجود

   ارائه گزارش و آمارهاي دوره اي از بخش مورد نظر به مدیران مافوق برحسب نیاز

   همكاري با كاركنان و تشویق آنها جهت انجام كار گروهي

   ارتباط مستمر با کاربران کتابخانه و انجام نياز سنجي جهت گزينش منابع مورد نیاز

 تنظيم بودجه و ايجاد تعادل موضوعي در گزینش منابع جدیدی که باید برای کتابخانه تهیه شود

شرکت در نمایشگاه‌های کتاب،  برقراري و حفظ ارتباطات با فروشندگان، ناشران و كارگزاران

   نظارت بر مراحل سفارش منابع و  پيگيري تا دريافت كامل منابع سفارش‌داده شده

برگزاري دوره هاي آموزشي (آموزش به همكاران و مراجعان)   و  فراهم نمودن زمینه ارتقای دانش تخصصی خود و کارمندان و ایجاد زمینه بهره گیری از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه خدمات کتابداری جهت پیشبرد اهداف کتابخانه

   برگزاري جلسه هاي دوره اي با  همکاران جهت شناسایی موانع و بهبود کیفیت خدمات کتابخانه همچنین تلاش جهت  برقراري ارتباط بين كتابخانه‌اي و استفاده از خدمات آنها

برنامه ريزي و اجراي  موارد مختلف مربوط به وجين در كتابخانه

  تقویت روحیه تحقیق و پژوهش درمراجعه کنندگان و کمک به کشف و پرورش خلاقیتها و استعدادها

   ارائه اطلاعات و راهنمائیهای لازم  و ارائه خدمات به هنگام ، دقیق و کامل به مراجعه کنندگان  در راستای وظایف کتابخانه

دانلود مقاله‌های کاربران و یا پیگیری جهت خرید مقالات درخواست شده

 کنترل مخزن کتابها جهت صحافی به موقع آنها

   نظارت بر امور سالنهای مطالعه،  سازماندهی منابع خریداری شده و اهدایی و امر جرائم و دیرکرد کتابهای کتابخانه

  بخش های مختلف کتابخانه (بخش امانت، بخش خدمات فني، مرجع، اطلاع‌رسانی، پایان‌نامه، سفارشات و اداری)

هدایت بخش‌های پایان‌نامه‌ها، سفارشات، مرجع و اداری و سایر بخشهای کتابخانه بر عهده مسئول کتابخانه می باشد

 بخش پايان نامه

 در بخش پايان‌نامه‌ها، پايان نامه هاي دوره دكتري حرفه‌ای و تخصصی داروسازی و تحصیلات تکمیلی نگهداري مي شود و شامل رساله‌هاي تمام دانش آموختگان اين دانشكده از ابتدا تا كنون مي باشد، اين منابع نيز مانند نشريات امانت داده نمي شوند و امكان تهيه كپي از متن آنها وجود ندارد. براي دسترسي به پايان نامه ها مي توان از طريق كامپيوتر بر اساس عنوان ، نويسنده و استاد راهنما  در سایت Lib.kmu.ac.ir  جستجو نمود و جهت مشاهده و یادداشت برداری از پایان نامه مورد نظر به کتابخانه دانشکده مورد نظر مراجعه شود

بخش سفارشات

مسئولیت این بخش، تهیه منابع اطلاعاتی برای كتابخانه است. اين بخش جهت به روزآوری کتب کتابخانه پس از نياز سنجی از كاربران، منابع اطلاعاتی مورد نياز را تهيه می نمايد. در این بخش فرآیند فراهم آوری منابع شامل انتخاب  سفارش ، تهیه منابع انجام می شود

در این بخش جهت تامین کتب مورد نیاز دانشکده فعالیت‌های زیر انجام می گیرد

1-      دریافت تقاضا و تکمیل اطلاعات کتابشناختی .

2-       کنترل تقاضا ها با منابع کتابخانه.

3-      پيش بيني و بودجه بندي تجهيزات و ساير نيازهای مجموعه سازی و فراهم آوری منابع کتابخانه.

4-      مراجعه به نمايشگاه هاي كتاب و فروشگاه ها جهت تامين منابع تهیه و سفارش انواع منابع اطلاعاتی لاتین و الکترونیک.

5-      نظارت، كنترل و دریافت منابع اطلاعاتی و انجام امور مربوطه.    

6-      در صورت لزوم صحافی نشریات و کتاب‌های کتابخانه.

بخش مرجع

امروزه منابع عظیم دانش بشری در قالب مجموعه های چاپی و الکترونیکی ذخیره و قابل بازیابی است. برای اینکه بدانیم چه پرسشی را در کدام منبع از علوم بازیابی نماییم و اینکه چگونه با بهترین شیوه به پرسش مراجعه کننده پی ببریم نیاز به دانش و خدماتی است که دانش "خدمات مرجع" و "مصاحبه مرجع" نام دارد. بخش مرجع محل نگهداری این منابع یعنی منابعی با ساختاری عموما الفبایی (مانند واژه نامه ها، دانشنامه ها، اصطلاحنامه ها و...) و همچنین ارایه خدمات مرجع از جمله پاسخ گویی به پرسش‌های مرجع می باشد. این کتابخانه در حد توان پاسخگوی نیاز کاربران گرامی در زمینه خدمات مرجع می‌باشد.

بخش اداری

در این بخش تمامی مکاتبات مربوطه به کتابخانه با دیگر قسمت های دانشکده‌، دانشگاه و خارج از دانشگاه، تنظیم و کلیه رخواستهای کتابخانه پیگیری می‌شود، کارهای مربوط به فاکتورها و اسناد و سایر امور اداری مربوطه نیز در این بخش انجام می‌شود.

بخش اطلاع‌رسانی

گردآوري و ارائه خدمات اطلاعات درزمينه هاي مختلف از عمده ترين وظايف اين بخش است. از جمله خدمات اصلي اين بخش ارائه مقالات علمي تمام متن و چكيده مقالات به كاربران کتابخانه است. علاوه بر این از طریق کتابخانه مرکزی، مقالاتی که دسترسی به آنها از طریق پایگاه های اطلاعاتی مشترک دانشگاه امکانپذیر نیست را برای متقاضیات تهیه می نماید

: ساير فعاليت هاي این بخش شامل

      برگذاری كلاسهاي آموزشي  جهت آشنایی با خدمات کتابخانه ای  ويژه دانشجويان  جدیدالورود

     برگزاري كارگاههاي آموزشي براي كاربران كتابخانه

    فراهم‌آوردن شرایط جهت شركت مستمر و فعال کتابداران در برنامه‌هاي آموزشی مربوطه و روزآمد سازی آنها

         

 بخش امانت

در اين بخش خدمات كتابهاي فارسي و لاتين موجود در كتابخانه ارائه مي گردد (امانت، رزرو، بازگشت، تمديد، تسويه حساب، امانت بين كتابخانه اي، پيگيري ديركردها، گزارش آمار ميزان استفاده از منابع و ...). كليه خدمات جستجوي منابع و امانت از طريق كامپيوتر صورت مي پذيرد. سیستم جستجو امانت کتابخانه دانشکده داروسازی به وسیله نرم افزار جامع پارس آذرخش اجراء می گردد.

شماره تماس: 31325036

بخش خدمات فني

كليه مواد و منابع خريداري شده و اهدايي  كتابخانه، در اين واحد سازماندهي مي شوند.

  1. ورود اطلاعات لازم در دفتر مخصوص ثبت و سپس ممهور نمودن قسمتهای از پیش تعین شده  منابع را انجام میدهد
  2. در صورت نیاز جیب و کارت مخصوص کتاب را الصاق می‌نماید
  3. انجام امور مربوط به مسائل امنیتی منابع
  4. انجام امور فهرست نویسی شامل ورود اطلاعات توصیفی منابع به نرم‌افزار کتابخانه  و سپس تشخیص رده و موضوع منبع جهت ورود اطلاعات تحلیلی و در پایان ذخیره آنها در نرم‌افزار موجود
  5. انجام امور مربوط به دریافت بارکد و برچسب‌های لازم و الصاق آنها در محل مخصوص
  6. کنترل نهایی و قرراردان منابع در مخزن      

تلفن تماس: 31325047

عملکرد کتابخانه دانشکده داروسازی در سال 1396

  1. تعداد 12 عنوان شامل 47 نسخه کتاب فارسی خریداری شده است.
  2. تعداد 38 عنوان شامل 38 نسخه کتاب لاتین خریداری شده است و به ازای هر کتاب لاتین یک نسخه کتاب الکترونیکی آن نیز خریداری گریده است.
  3. تعداد 6004نسخه کتاب به امانت داده شده و تعداد 6121 نسخه بازگشت شده.
  4. تعداد 88 عنوان کتاب فارسی و 49 عنوان کتاب لاتین ثبت دفتر ثبت کتابخانه و فهرست نویسی و آماده بهروری شده‌اند.
  5. تعداد 67 پایان نامه تمامی مراحل مربوط به قبل و بعد از دفاع انجام شده سپس در دفتر ثبت پایان‌نامه‌ها ثبت و همچنین فهرست نویسی و آماده بهره‌وری شده‌اند
  6. تعداد 16000 عنوان مقاله دانلود شده و روی سی‌دی به کتابخانه مرکزی ارسال شده‌اند.
  7. دانشجویان جدید‌الورود پس از توجیه به همراه توضیحات لازم برای ثبت نام در کتابخانه مراحل تکمیل ثبت‌نام آنها انجام شده است.
  8. روزانه به طور متوسط به 15 الی 20 دانشجو آموزش‌های لازم استفاده از سایت کتابخانه و پایگاهای مختلف ارائه شده است. بجز در دوماه مرداد و شهریور که دانشجویان کمتر حضور داشتند.
  9. تمامی موارد مربوط به تسویه حساب دانشجویانی که موظف به تسویه حساب از این کتابخانه بودند انجام شده است.
  10. روزانه به طور متوسط بیش از 30 سرچ منابع موجود در کتابخانه و راهنمائی‌های لازم جهت استفاده صورت گرفته است.
  11. به تمامی درخواستهای مقامات مافوق، اعضائ هیئت‌علمی، همکاران و کتابخانه مرکزی در اسرع وقت پاسخ داده شده است.
  12. تمامی درخواستها و نیاز‌های کتابخانه تهیه و به مدیران مافوق ارسال و پیگیری شده اند همچنین پیشنهادات جهت بهبود عملکرد کتابخانه و انعکاس درخواستهای کاربران به مدیران مافوق انجام شده است.
  13. جهت برگزاری شش دوره آموزش ضمن خدمت پرستنل دانشکده اقدامات لازم انجام شده است.
  14. پرسنل کتابخان در جلسات و کارگاه‌های مربوطه بر اساس نیاز حضور داشتهند.
  15. تمامی مراحل مربوط به قبل ، هنگام برگزاری و بعد از نمایشگاه کتاب تهران به صورت کامل انجام شده است.
  16. بسیاری کارهای متفرقه دیگر به صورت روزمره و یا موردی انجام شده است.